Tuesday, September 22, 2009

Tautan Hati


TAUTAN HATI, judul novel Islami yang sempat saya habiskan dalam beberapa hari ini. Puas. Itulah yang tergambar di dalam hati saya ketika ini. Karya penulis muda novel Islami Tautan Hati, Fatimah Syarha Mohd Noordin sedang meningkat naik dalam dunia sastera. Pemenang tempat ketiga dalam Sayembara Novel Remaja, Jubli Emas DBP 2006 ini berjaya mengetengahkan mesej yang cukup berguna untuk tatapan pembaca. Karya yang sarat dengan mesej dakwah, nasihat, pengajaran, kehidupan, dan persahabatan memberikan kesan kepada sesiapa yang membacanya.

Kisah menceritakan betapa pentingnya hidup di dalam halaqah memberikan inspirasi kepada pendaie agar bersungguh-sungguh untuk menyuburkan Islam di dalam hati manusia. Antara senario kehidupan yang di paparkan adalah kehidupan pemuda pemudi Islam yang tinggal di alam kampus, cabaran dakwah di alam kampus, gaya hidup couple yang bebas, percintaan, kehidupan sosial sesetengah mahasiswa, konflik hati, konflik keluarga akan menyemarakkan rasa yang amat mendalam bagi sesiapa yang membacanya.

Garapan yang dibawa oleh penulis cukup menarik. Suasana yang berlatar belakangkan UIAM dicorakkan dengan begitu baik sekali. Harapan untuk menyuburkan Islam di dada manusia memerlukan pengorbanan yang cukup besar. Novel Tautan Hati ini pastinya akan menghidangkan kepada para pembaca untuk mendalami serta menyelami dunia dakwah dengan bersungguh-sungguh.

Mudah-mudahan novel ini berjaya mengetuk jiwa anak muda yang sering tertipu dengan kehidupan yang mempesonakan. Selamat membaca!

1 comment:

haizum said...

macam menarik garapan novel oleh penulis muda mengingatkan kembali perjuangan yang kulalui ketika di UIA

Anda mungkin juga meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...