Thursday, December 02, 2010

PMRAM : Tahniah Buat Tan Sri Hj. Wan Mokhtar Ahmad Dianugerahkan Hadiah Sastera Perdana Malaysia Ke 19

KAHERAH, 1 Dis - Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) hari ini mengucapkan sekalung penghargaan dan tahniah buat Mantan Menteri Besar Terengganu Darul Iman, Dato' Seri Amar Diraja Tan Sri Hj. Wan Mokhtar Bin Wan Ahmad yang juga pernah menjawat jawatan sebagai Yang DiPertua Persekutuan Melayu Mesir (PMM) sekarang Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) di atas nukilan beliau telah mengungguli genre Buku Autobiografi melalui penulisan beliau yang bertajuk " Muzakkirah : Sebuah Autobiografi Suku Abad Menerajui Kerajaan Terengganu ".

Majlis penyampaian Hadiah Sastera Perdana Malaysia dan Hadiah Sastera Mastera yang dianjurkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) diadakan di ibu negara Kuala Lumpur itu telah diserikan dengan kehadiran Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bagi menyampaikan anugerah-anugerah kepada pemenang.

Menurut laporan berita Harian Metro semalam, pada majlis tersebut, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah menyampaikan Hadiah Sastera Perdana Malaysia ke 19 untuk karya terbitan 2008/2009 kepada lima pemenang yang mewakili tokoh politik termasuk Tan Sri Hj Wan Mokhtar Ahmad, sasterwan dan sarjana ternama tanah air yang masing-masing membawa pulang hadiah bernilai RM 10,000.

Dato Seri Amar Diraja Tan Sri Hj. Wan Mokhtar Ahmad ketika bergelar mahasiswa Islam di Mesir beliau bergerak aktif di dalam sebuah persatuan induk mahasiswa melayu di Mesir sehingga beliau diberi amanah menjawat jawatan Yang Dipertua PMM pada 1961 hingga 1962. Ketika beliau memegang jawatan YDP PMM, tercipta lembaran sejarah baru bagi sejarah anak-anak melayu yang berada di Mesir dimana pihak kerajaan Mesir yang dipimpin oleh Presiden Jamal Abdul Nasir telah menganugerahkan sebidang tanah kepada anak-anak melayu di bawah naungan PMM dengan keluasan 2,212 meter persegi hasil daripada penat jerih anak-anak melayu membantu kerajaan Mesir di dalam peperangan tiga serangkai Inggeris-Perancis-Israel pada tahun 1956.

Pihak Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) juga ingin merakamkan jutaan terima kasih kepada Dato' Seri Amar Diraja Tan Sri Hj. Wan Mokhtar Ahmad di atas penghadiahan sebuah buku hasil tangan beliau kepada pihak PMRAM yang bertajuk "Muzakkirah: Sebuah Autobiografi Suku Abad Menerajui Kerajaan Terengganu" dikeluarkan oleh Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd yang diserahkan melalui TYT Duta Malaysia ke Mesir, Prof. Dr Fakhruddin Abdul Mokti.

No comments:

Anda mungkin juga meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...