Tuesday, June 24, 2008

Bersiap Sediakah Kita?

Makam Mujahid Agung : Almarhum Tuan Guru Haji Fadhil Noor (23 Jun merupakan tarikh pemergian Almarhum, semoga Rahmat dan Kasih Sayang Allah ke atasnya)

Pesan Imam Ghazali kepada kita semua.

"Cintailah apa sahaja yang kamu sukai, jangan lupa bahawa pada suatu ketika kamu pasti terpisah, ditinggalkan atau meninggalkannnya. Berbuatlah apa sahaja yang kamu ingini, ketahuilah bahawa kamu akan menerima balasan setimpal lagi adil kelak dari Tuhanmu. Hiduplah sebagaimana semahunya, percayalah olehmu bahawa orang baik itu ialah orang yang banyak mengingatkan dirinya akan mati."

Kematian sesuatu yang pasti, apakah dunia ini telah memalingkan dan melekakan kita dari mengingati tentang kematian dan akhirat. Atau jiwa kita masih lagi dibelenggu dan diikat dengan nafsu serakah yang akan membawa kepada kehancuran diri. Kita sering lupa tentang hakikat kematian. Kita menganggap kematian itu seolah-olah ianya akan ditentukan ke atas orang lain. Wajib bagi kita sentiasa mengiltizamkan diri dengan mengingati kematian. Bayangkan dengan keadaan kita sekarang ini, layakkah untuk kita bertemu dengan Allah, jika tiba-tiba malaikat maut datang untuk menjemput kita menghadap Illahi.

Yakinkah kita, apabila ajal maut datang, kita sedang melakukan kebaikan dan ketaatan. Ikatlah jiwa kita dengan janji-janji Allah yang menguntungkan jiwa. Apabila kita menjual seluruh jiwa raga kita kepada Allah SWT. Maka, kita sudah mengikat diri kita untuk mendapat syahid dan seterusnya kita dapat pulangan yang lumayan dan indah iaitu Syurga Allah Taala.

Bertafakkurlah kita dengan perkara ghaib dan kematian. Sedarilah matlamat kita dijadikan oleh Allah Taala. Apakah kehidupan ini hanya untuk kita makan, minum, tidur, mencari kesenangan, bermewah-mewahan, dan sebagainya. Jika itulah semata-mata untuk kita hidup di muka bumi ini. Maka samalah kita dengan haiwan-haiwan yang diciptakan oleh Allah SWT diluar sana. Apakah kita sama dengan haiwan diluar sana. Pastinya tidak! Yang membezakan kita dengan haiwan, adalah dengan kita menganggap semua amalan harian kita sebagai ibadah tidak kiralah samada makan, minum, tidur dan sebagainya. Semuanya adalah ibadah.

Namun kita mesti tahu matlamat sebenar dan utama kita dijadikan oleh Allah SWT. Kita mesti menunaikan hak-hak sebagai seorang hamba kepada Pencipta. Apakah kita pada hari ini, sudah menunaikan segala tanggungjawab dan amanah Allah SWT kepada kita. Kita selaku khalifah hendaklah memelihara agama dan mentadbir dunia dengan agama. Apakah hak ini sudah kita tunaikan. Tepuklah dada tanyalah iman. Kerana kita lebih mengetahui diri kita dari orang lain.

Mati Mati Mati !!!

Kita akan mati, itulah yang pastinya. Bersiap sediakah kita menghadapinya. Memadaikah amalan kita sekarang, yang tidak seberapa ini sebagai bekalan untuk menghadap Tuhan. Semoga dengan muhasabah untuk diriku ini dapat menyedarkan saya tentang kematian.

~Al-Faqir Ila Allah ~ Abu Fawwaz~

No comments:

Anda mungkin juga meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...