Thursday, February 12, 2009

Bekalan Pejuang : Taqwa & Jauhi Sifat Cintakan Dunia

Mempertahankan kemenangan lebih sukar daripada memperolehi kemenangan...

Saya berpesan kepada diri saya dan sahabat-sahabat sekelian, marilah sama-sama kita mempertahankan kemenangan ini dengan menjaga hubungan kita dengan Allah SWT. Jangan kita sesekali alpa dan leka dengan kemenangan atau kejayaan Islam. Setiap perjuangan pasti diuji dan dicuba. Sabarlah dengan ujian yang sementara ini, apabila setiap orang yang meletakkan perjuangan Islam sebagai asasnya… pasti Allah akan memelihara dan menjaga kehidupannya dengan syarat kita yakin bahawa Allah sebagai matlamat kita… Segala-galanya biarlah kerana Allah SWT..

Pertolongan Allah semakin hampir, yakinlah…

Sesungguhnya 2 perkara yang perlu diambil ihtimam oleh setiap jiwa para pejuang agar kemenangan ini dapat dipertahankan iaitu: -

1. Takutkan Allah dengan sebenar-benar taqwa, jauhi maksiat dan hindarilah gelumang dosa

Khalifah Umar al-Khattab, beliau berpesan kepada tenteranya yang dihantar berperang: ”Aku berpesan kepada kamu dan mereka yang bersama kamu supaya bertakwa kepada Allah dalam semua keadaan. Sesungguhnya takwa kepada Allah adalah sebaik-baik bekalan menghadapi musuh, ia juga sekuat-kuat helah dalam perang. Aku berpesan kepada kamu dan tentera semua supaya kamu mengawal diri dan maksiat lebih daripada musuh kamu. Sesungguhnya dosa tentera-tentera (kita sendiri) itu lebih menakutkan dan musuh-musuh. Kemenangan kaum muslimin hanyalah dengan maksiat musuh-musuh Allah. Kalau tanpa demikian, kita tidak lagi ada kekuatan terhadap musuh, kerana bilangan kita tidak sepadan dengan mereka. Kalaupun kita sama dengan maksiat nescaya mereka itu akan lebih dan kita dalam kekuatan. Ketahuilah kamu bahawa dalam perjalanan kamu itu ada kawalan Allah. Mereka mengetahui apa yang kamu lakukan. Malulah kamu kepada mereka dan jangan kamu lakukan maksiat kepada Allah sedangkan kamu berada pada jalan Allah”.

2. Jauhi sifat cintakan dunia yang berlebih-lebihan.

Umar al-Khattab pernah berkata kepada tenteranya: ”Aku hairan di atas kelambatan kamu menakluk negeri Mesir setelah kamu berperang sejak dua tahun. Itu tidak lain kerana kamu menyintai dunia yang juga menjadi kesukaan musuh-musuh kamu. Allah Ta’ala tidak menolong sesuatu kaum itu kecuali atas niat mereka yang betul”

No comments:

Anda mungkin juga meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...