Tuesday, May 31, 2011

PMRAM, Menekuni Latihan Diri


Alhamdulillah, segala pujian bagi Allah SWT kerana diberikan kekuatan untuk menulis semula di blog ini. Sekian lama rasanya tidak menulis di blog ini, banyak perkara yang terpaksa didahulukan berbanding blog peribadi iaitu web PMRAM, akan tetapi itu hanya sebelum ini ketika diamanahkan menjaga web PMRAM sepenuhnya.

Tetapi, tahun ini diberikan kesempatan dan peluang untuk berada di dalam dunia PMRAM pada tahun kedua, jika tahun 2010 di amanahkan sebagai Ketua Badan Penerangan dan Penerbitan PMRAM. Maka tahun 2011 pula dilantik serta diamanahkan untuk memegang Naib Presiden I merangkap Ketua Lajnah Dakwah dan Pembangunan Insan PMRAM.

Dunia PMRAM memang cukup mencabar. Cabarannya cukup berbeza ketika mana diamanahkan menjadi Pengerusi Dewan Perwakilan Mahasiswa Zagazig (DPMZ) pada tahun 2008/2009. Jika berada di cawangan, kita hanya akan memikirkan masalah di sekitar cawangan sahaja. Tetapi, bila diamanahkan di peringkat Pusat maka terlalu luas skop permasalahan yang perlu diketahui. Kita akan melihat terlalu hebat cabaran yang akan dilalui oleh PMRAM yang menaungi 12 buah Badan Kebajikan Anak Negeri (BKAN) dan 8 buah Dewan Perwakilan Mahasiswa (DPM).

PMRAM telah banyak mendidik dan mentarbiyah diri yang kerdil ini. Cabaran dan tribulasi memang mencabar mental dan emosi. Dunia pelik ini sedikit sebanyak telah banyak memberikan kesan dalam diri saya. Tekanan dalam bekerja, sedikit sebanyak menggangu emosi. Namun, saat ini sebenarnya akan menguji ketahanan diri dalam menerima sebarang kritikan dan muhasabah. Maka, disaat ini perlu untuk berlapang dada dalam menerima sebarang kritikan juga teguran.

Pengalaman melalui PMRAM sebenarnya cukup mahal. Pengalaman dan ilmu ini juga banyak dicedok dari sahabat pimpinan. Barangkali inilah pengalaman yang perlu dilalui sebelum menempuh medan masyarakat di tanahair.

Harapan yang paling tinggi, semoga Allah terus memilih kita semua berada di dalam perjuangan Islam sehingga ke akhir hayat.

Inilah masanya untuk menekuni latihan diri dalam perjuangan Islam dalam pentas mahasiswa di Mesir iaitu Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM).

No comments:

Anda mungkin juga meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...