Friday, May 20, 2011

"Realiti Gelombang Aura Mahasiswa & Hak Kita : ARMA"


Judul Buku : "Realiti Gelombang Aura Mahasiswa & Hak Kita : ARMA"

Terbitan : Urusetia Penerangan Umum & Unit Panitia ARMA
Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM)

Muka surat : 75

Harga : LE 12

Sinopsis

Buku ini merupakan penerbitan terulung bagi PMRAM sesi 2010. Buku ini mengandungi coretan perjuangan 80 tahun PMRAM membawa ideologi Islam dalam kalangan mahasiswa Malaysia di Mesir. 80 tahun merupakan sebuah usia panjang yang sukar dicapai oleh mana-mana persatuan mahasiswa di dunia. Hubungan PMRAM dengan kerajaan Mesir, rakyat serta pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di Mesir juga dikupas melalui penulisan ini.

Antara perkara penting yang dikupas melalui buku ini ialah pendedahan isu panas mengenai penindasan terhadap mahasiswa kita yang dinafikan hak mereka seperti ancaman sekatan zakat dan bantuan kepada mahasiswa seperti yang berlaku kepada mahasiswa Terengganu dan Perak dan juga membongkar konspirasi untuk melumpuhkan kekuatan PMRAM melalui pemansuhan Badan Kebajikan Anak Negeri (BKAN) seperti Badan Kebajikan Anak Negeri Selangor (BKASM) dan Badan Kebajikan Keluarga Islam Melaka Mesir (BKKIMM).

Selain itu, antara elemen penting yang menjadikan buku ini terhangat di pasaran ialah hak PMRAM yang dinafikan iaitu pemilikan sebuah pejabat di Asrama Rumah Melayu Abbasiah (ARMA), demonstrasi ribuan mahasiswa pada 1992 untuk mempertahankan kesatuan mahasiswa di bawah naungan PMRAM serta cubaan pihak-pihak tertentu untuk menjatuhkan PMRAM dengan menubuhkan Malaysia Students Association (MSA@PPMM). Kesemua elemen ini menjadikan buku ini harus dimiliki oleh seluruh mahasiswa di Mesir sebagai bukti PMRAM terus membela nasib mahasiswa tertindas. Milikilah buku edisi terhad ini sementara stok masih ada.

No comments:

Anda mungkin juga meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...