Friday, May 20, 2011

Nakbah 63 : Kemenangan Semakin Hampir


Nakbah yang bermaksud malapetaka, kecelakaan atau bencana besar. Nakbah Palestin merujuk kepada Negara Haram Israel yang telah berjaya diumumkan sebagai sebuah Negara pada petang 14hb Mei 1948 serta diisytiharkan Negara Israel merdeka secara rasminya pada 15hb Mei 1948.

Nakbah Palestin juga merujuk kepada hari memperingati pencerobohan dan pemusnahan lebih 500 bandar dan kampung di Palestin oleh tentera Israel yang menyebabkan lebih 700,000 warga Palestin menjadi pelarian. Peristiwa ini juga berlaku setelah berlakunya kependudukan dan penjajahan haram oleh rejim Yahudi Zionis ke atas tanah penduduk Negara Palestin dengan bantuan British dan PBB.

Sebenarnya, untuk menjadi Palestin sebagai negara Yahudi sudah menjadi matlamat Zionis sejak akhir kurun ke-19 lagi. Selepas pengisytiharan Balfour, idea untuk melobi sokongan kuasa besar semakin kuat dan melalui pengisytiharan Balfour, kerajaan Britain berjanji untuk menyokong penubuhan negara Yahudi di Palestin.

Kini 63 tahun telah berlalunya Nakbah Palestin. Namun rakyat dan Negara Palestin terus diganyang rejim Zionis sehinggakan lebih daripada 90% daripada tanah Palestin dikuasai Zionis. Masjid al-Aqsa yang diberkati terus dicabul kesuciannya. Ribuan rakyat berdosa merengkok di dalam penjara Israel, ekonomi dan bekalan asasi mereka disekat. Jutaan dikalangan mereka menjadi pelarian dan tragedi demi tragedi dilakukan dengan penuh kekejaman terhadap rakyat Palestin

Ketika Zionis erat bekerjasama dengan Amerika, British dan PBB demi mencapai cita-cita mereka, Liga Negara-Negara Arab dan Pertubuhan Negara-Negara Islam pula gagal untuk membantu perjuangan rakyat Palestin bagi mempertahankan kedaulatan Negara Palestin yang telah mereka diami sejak 4500 tahun lamanya.

Suasana Umat Islam Hari Ini

Umat Islam kini masih tercari-cari jawapan terhadap isu Palestin. Secara umumnya, umat Islam yang berjumlah 1.6 billion merupakan satu per empat dari penduduk dunia yang berjumlah 6.5 billion boleh dibahagikan kepada beberapa golongan.

1. Golongan majoriti yang tidak tahu langsung atau hampir tidak tahu mengenai isu Al-Aqsa dan Palestin.
2. Golongan yang telah putus asa dan tidak memberi harapan kepada Palestin.
3. Golongan yang meletakkan harapan kepada kuasa-kuasa besar dunia.
4. Golongan yang mengharapkan keajaiban tanpa usaha, lantas menantikan kedatangan penyelamat seperti Imam Mahdi dan Nabi Isa dan lain-lainnya.
5. Golongan yang meyakini bahawa kemenangan akan dimiliki semula dengan mencontohi perjuangan generasi sebelumnya.

Persediaan Yang Sempurna Dan Amat Mengambil Berat Isu Pembebasan Al-Aqsa

Salahuddin Ayyubi adalah seorang tokoh hebat yang mengambil berat isu pembebasan Al-Aqsa. Beliau menjalani hidup dengan penuh disiplin. Salahuddin mengenepikan corak hidup senang dan memilih corak hidup sederhana yang menjadi contoh kepada tenteranya. Dia menumpukan seluruh tenaganya untuk membina kekuatan Islam bagi menawan semula Baitul Maqdis kerana beliau telah menjadikan isu ini sebagai agenda hidupnya. Pernah beliau ditanya akan kenapa beliau sentiasa kelihatan serius dan tidak pernah ketawa. Beliau menjawab, “Bagaimana mungkin untuk aku ketawa sedangkan Masjid al-Aqsa masih berada dibawah cengkaman musuh”.

Palestin, Antara Semalam Dan Hari Ini

Umar al-Khattab pernah berpesn kepada Saad bin Abi Waqas, “Aku berpesan kepada kamu supaya bertaqwa kepada Allah kerana taqwa adalah sebaik-baik bekalan untuk menentang musuh. Aku menyeru kamu dan mereka yang bersama kamu supaya menjauhi maksiat kerana maksiat adalah kunci kemenangan musuh ke atas kita”.

Zionis hari ini bekerja di waktu siang dan malam untuk mengejar cita-cita mereka dan meluaskan empayar mereka dari Sungai Nil di Mesir sehingga ke Sungai Furat di Iraq.

Kebangkitan umat hanyalah dengan mencontohi generasi al-Quran. Ini adalah kunci kepada kemenangan yang sebenar. Kemenangan Salahuddin ke atas tentera Salib bukanlah disebabkan oleh kehebatan keperibadiannya semata-mata tetapi adalah kerana kecemerlangan generasi yang telah dibinanya, yang telah diasaskan oleh barisan pimpinan dan juga para ulama’ sebelumnya.

Intifadah palestin kini semakin menunjukkan tanda-tanda kemenangan umat di dalam agenda membela al-Aqsa lebih-lebih lagi setelah berlaku revolusi 25 Januari, Mesir. Kemenangan umat dan pembebasan al-Aqsa adalah sesuatu yang pasti, sebagaimana generasi sebelumnya. Persoalannya ialah, apakah persiapan dan sumbangan kita kearah kemenangan ini?

SEMOGA KITA BERTEMU LAGI, DI MASJID AL-AQSA…..


Artikel Risalah Dakwah Bilangan 5 (Jamadil Akhir 1432 H)
Lajnah (Unit) Dakwah dan Pembangunan Insan PMRAM 2011

No comments:

Anda mungkin juga meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...