Saturday, February 09, 2008

Tekadkan Keazaman Hadapi Cabaran

Berdensing sebentar telinga saya, apabila terdengar daripada mulut kawan-kawan yang menceritakan perihal diri saya. Kalam-kalam yang tidak enak didengar. Mungkin agaknya mereka tidak tahu, apa yang berlaku hal sebenarnya. Apakah tanggapan mereka yang sebenar-benarnya? Ingin saja hati ini menyelami perasaan mereka. Ingin saja hati ini ingin mengetahui apa yang terbuku dihati mereka. Dalam situasi begini, saya tidak perlu cepat melatah dan melenting. Mereka tidak faham situasi yang berlaku. Mereka tidak akan mengerti. Jika ingin terasa dengan panahan kata-kata tersebut, mungkin saja saya akan lemah dan mungkin saya akan jatuh. “Oh Tuhan, Maha Hebat ujianMu”. Namun, saya yakin… saya masih ada lagi teman-teman yang masih memahami… saya masih ada lagi rakan-rakan seperjuangan yang akan mempertahankan saya. Sekiranya mahu memerli, mengata, dan mengutuk mari kita berpencak dari hati ke hati, apa guna kita memperdalami ilmu agama.. tetapi masih ada lagi sifat-sifat jahiliyah dalam diri.

Terlalu sedikit mereka yang memahami dan mengerti. Seandainya mereka memahami segala tindak tanduk saya, sudah tentu mereka tidak akan mempertikaikannya, saya percaya mereka akan kunci mulut mereka dari kata-kata yang nista dan dosa. Amat malang sekali bagi generasi pemuda Islam hari ini, mereka mengaku diri mereka sebagai pejuang agama Allah, tetapi mereka sendiri yang membantutkan kebangkitan dan kemenangan Islam. Mereka menyeru kepada amar makruf nahi mungkar, tetapi mereka sendiri yang melemahkan semangat orang yang ingin berjuang dan bekerja untuk Islam. Sungguh pelikkan!!!.

Namun, apa yang berlaku sebenarnya saya akan menganggapnya sebagai perkara biasa dalam jalan dakwah. Sedangkan Nabi Muhammad saw hendak membawa Islam pun, dipandang hina oleh Arab Jahiliyyah, apatah lagi kita manusia biasa.

Mari renung sejenak ayat ini :-

Jangan merasa lemah dan jangan merasa susah kerana kamu akan menang jika kamu sungguh-sungguh mukmin ” (Surah Al-Imran – ayat 138)

“Hati seorang pejuang itu…
Menyala dengan semangat waja…
Menyalur pemikiran mendepani cabaran… Membulat tekad keazaman demi sebuah perjuangan.. Kerana,hati-hati seorang pejuang itu bukan…
Hati yang lalai dan leka diulit indah fantasi..
Hati yang beku dan jumud di dalam salji kejahilan…”

“Ya Allah,nyalakan hati ini dengan hidayah dan petunjuk darimu… Ikhlaskanlah amalanku… Terimalah pengorbanan ini… Berikan daku ilmu dan makrifah untukku meneruskan perjalanan yang masih jauh lagi…”

No comments:

Anda mungkin juga meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...