Sunday, January 03, 2010

Warkah Darinya Buat Kita

Dipetik dari blog Allahyarham Hidayatus Saufie Khalid

DARI ALLAH KITA DATANG KEPADA ALLAH JUA KITA KEMBALI

Bersyukur saya kehadrat Ilahi kerana diberikan nikmat Iman dan Islam serta nikmat kesihatan tubuh badan yang berkekalan untuk terus hidup dan berbakti.

Setiap jiwa yang bernyawa, pastinya akan merasai kematian. Inilah satu ketentuan ilahi yang telah ditetapkan oleh Allah sejak azali lagi. Setiap dari kita telah dicatatkan rezekinya, jodohnya dan ajalnya. Semuanya ditentukan Allah jua.

Firman Allah swt dalam surah Ali Imran, ayat 185 ;


Antara perkara yang ghaib yang dirahsiakan Allah adalah kematian. Bilakah ajal kita? Di manakah kita menemui ajal kita? Bagaimana kita mati? Adakah mati dalam keadaan bahagia (husnul khatimah) ataupun sebaliknya? Di manakah jasad kita nanti dikuburkan? Semuanya hanya diketahui olehNya. Antara hikmahnya, sesungguhnya Allah hendak menguji kita sebagai hambaNya adakah kita benar-benar beriman kepadaNya. Sejauhmana kita mamahami hakikat kejadian kita di dunia ini? Beruntunglah bagi mereka yang sentiasa mengingatinya dan kerugian nyata bagai manusia yang alpa.

Firman Allah swt lagi dalam surah Al-Mukminun, ayat 115 ;



Dari Allah kita datang kepada Allah jua kita kembali. Kematian bukanlah beerti satu pengakhiran. Tetapi ini hanya pemutus hubungan dunia dan sebagai satu alam persinggahan sementara sebelum kita dikumpulkan semula di Mahsyar pada hari yang membawa kebahagiaan selamanya kepada hambaNya yang sentiasa berwaspada dan mendatangkan penyesalan nyata lagi tidak berkesudahan bagi yang sering lalai.

Maka, persiapkanlah diri kita sebelum kita dijemput ajal. Perbanyakkan sedekah jariah yang ikhlas, amalan soleh yang istiqomah melalui ilmu yang bermanfaat dan didikilah anak kita agar menjadi insan soleh dan solehah yang akan sering mengutus doa untuk kita kelak. Benarlah apa yang dinyatakan oleh baginda saw. mafhumnya : jika mati anak Adam, akan terputus segala amalannya melainkan tiga perkara, sedekah jariahnya, ilmunya yang bermanfaat serta anak-anaknya yang soleh mendoakannya.

Saya menyeru diri saya dan sahabat agar sentiasa menuruti perintah Allah swt. Janganlah kita kelak tergolong daripada manusia yang menangis dan menempik akibat kesesalan akibat kealpaan semasa hidup di dunia yang menipu ini.

No comments:

Anda mungkin juga meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...