Wednesday, May 27, 2009

Seseorang Itu Bersama-Sama Orang Yang Mereka Cintai


Soalan : Saya tidak berkesempatan untuk bertemu dengan orang yang saya cintai semasa di dunia. Adakah saya berpeluang untuk bertemu mereka ketika di akhirat?

Jawapan : Sesungguhnya seseorang itu bersama orang yang mereka cintai. Seorang sahabat melihat Rasulullah SAW, lalu menangis. Baginda bersabda yang bermaksud “Apakah yang membuatkan kamu menangis?” Sahabat itu menjawab, “Aku sedang berfikir, ketika di dunia kami bersama-sama denganmu tetapi apabila aku mengenangkan kehidupanku di akhirat kelak, kamu berada di kedudukan yang tinggi disisi Allah SWT dan kami berada di kedudukan yang lain.”

Maka turunlah ayat yang bermaksud, “Mereka itu akan bersama-sama orang-orang yang dianugerahkan nikmat oleh Allah iaitu nabi-nabi dan para siddiqin, orang-orang yang mati syahid dan orang-orang yang saleh dan mereka itulah teman yang sebaik-baiknya.” (An-Nisa’ : 69)

Maka seseorang itu bersama-sama orang yang mereka cintai…


Fatwa : Syeikh Muhammad Mutawalli As-Sya’rawi
Sumber : Kitab Al-Fatawa Kullu Ma Yuhimmu Al-Muslim Fi Hayatihi Yaumihi Wa Ghaddihi

1 comment:

Anonymous said...

buy ativan cheap ativan online - ativan withdrawal brain zaps

Anda mungkin juga meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...