Saturday, October 03, 2009

Syabab Musafir Kasih


Seusai mengulati sebuah novel Islamik, SYABAB MUSAFIR KASIH saya agak kagum dengan gaya jalan cerita yang cukup membanggakan. Karya kreatif. Kisah perjalanan seorang pemuda yang bernama Syabab yang menghadapi cabaran dan mehnah yang cukup hebat dalam kehidupan mengajarnya tentang erti kematangan hidup. Kesusahan hidup yang dialaminya semenjak kecil mendesaknya supaya hidup berdikari dan bersungguh-sungguh dalam mengejar impian.

Syabab seorang anak yatim, miskin, dan sering dipandang hina oleh orang lain akhirnya menjadi seorang yang cukup hebat dan berguna dalam masyarakat. Watak Syabab, semangatnya kadang-kadang naik turun menyedarkan kita tentang hakikat kehidupan ini begitu mencabar. Novel ini berlatarkan suasana bumi Malaysia dan Syria dengan gaya plot cerita yang cukup mempesonakan sehinggakan menitis air mata apabila membaca dan menghayatinya. Novel ini benar-benar meningkatkan motivasi bagi sesiapa yang membacanya.

SYABAB MUSAFIR KASIH adalah sebuah novel karangan FATIMAH SYARHA MOHD NOORDIN. Penulis novel TAUTAN HATI ini berjaya menampilkan mesej yang cukup berguna buat kita, beliau menyedarkan kita tentang hidup ini adalah untuk 'memberi' dan 'menyumbang' kepada orang lain bukan sekadar untuk diri sendiri.

Syabab,
Lahirmu bagaikan tak berharga,
Kau anak desa, yatim tak berbapa,
Kesusahan hidup mendesakmu berdikari,
Ketulusan jiran mengajarmu kehidupan,
Cabaran berterusan berbuah kematangan,

Wahai Syabab...
Ketekunanmu mengoborkan citi-cita,
Semangatmu bak api marak menyala,
Kau pemuda harapan,
Sinar menantimu di hadapan,
Bebaskanlah pemuda,
Dari belenggu kejahilan,
Kau mampu berlari kencang,
Mencipta gelombang,
Ayuh, SYABAB!

* Novel TAUTAN HATI dan juga SYABAB MUSAFIR KASIH benar-benar menyuntik semangat. Kedua-dua novel ini benar-benar terkesan dalam jiwa saya. Moga-moga Allah jua senantiasa memberikan semangat yang tinggi kepada saya dan kawan-kawan dalam menegakkan Islam.

No comments:

Anda mungkin juga meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...