Sunday, November 21, 2010

Jihad Melawan Diri Sendiri


Ini merupakan terjemahan dan ringkasan yang telah dibuat daripada Syarah Rukun Jihad karangan Syeikh Dr Abdul Halim Mahmud, Rukun Al-Jihad (Imam Hassan al-Banna)

1. Jihad untuk diri mahu mempelajari agama, mengenal kebenaran, dimana tidak ada kemenangan dan kebahagiaan di dalam kehidupan dunia dan akhirat kecuali dengannya. Dan jika tidak memiliki ilmu, akan mendapat kecelakaan di dunia dan akhirat.

Firman Allah SWT : oleh itu, maka Tetapkanlah pengetahuanmu dan keyakinanmu (Wahai Muhammad) Bahawa Sesungguhnya tiada Tuhan Yang berhak disembah melainkan Allah, dan mintalah ampun kepadanya bagi salah silap Yang Engkau lakukan, dan bagi dosa-dosa orang-orang Yang beriman - lelaki dan perempuan; dan (ingatlah), Allah mengetahui akan keadaan gerak-geri kamu (di dunia) dan keadaan penetapan kamu (di Akhirat). (Surah Muhammad : 19)

2. Berjihad agar mahu mengamalkan ilmunya setelah dirinya berilmu. Sebab bila ilmu tidak diiringi dengan amal, jika ianya tidak memudharatkan maka ia tidak akan bermanfaat. Sesuatu amalan itu hendaklah apa yang disuruh oleh Allah SWT dan perbuatan amalan tersebut datangnya dari Nabi Muhammad SAW.

Firman Allah SWT : dan Katakanlah (Wahai Muhammad): Beramalah kamu (akan Segala Yang diperintahkan), maka Allah dan RasulNya serta orang-orang Yang beriman akan melihat apa Yang kamu kerjakan; dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang mengetahui perkara-perkara Yang ghaib dan Yang nyata, kemudian ia menerangkan kepada kamu apa Yang kamu telah kerjakan". (Surah At-Taubah : 105)

Firman Allah SWT : maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!

dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!

(Surah Al-Zalzalah : 7-8)


3. Berjihad untuk menyampaikan ilmu dan mengajarkannya kepada orang tidak mengetahui. Jika dia tidak mengajarkannya nescaya termasuk dalam golongan orang-orang yang menyembunyikan petunjuk dan keterangan yang telah diturunkan Allah SWT. Ini merupakan sifat muslim yang berusaha untuk memperdalami agamanya dan Allah akan memberikannya kebaikan.

Firman Allah SWT : dan (ingatlah) ketika Allah mengambil perjanjian setia dari orang-orang Yang telah diberikan Kitab (iaitu): "Demi sesungguhnya! hendaklah kamu menerangkan isi Kitab itu kepada umat manusia, dan jangan sekali-kali kamu menyembunyikannya". kemudian mereka membuang (perjanjian setia) itu ke belakang mereka, serta mereka menukarnya Dengan mengambil faedah dunia Yang sedikit. maka amatlah buruknya apa Yang mereka dapati dari penukaran (Kalamullah dan janjiNya) itu. (Surah Al-Imran : 187)


Firman Allah SWT : serulah ke jalan Tuhanmu (Wahai Muhammad) Dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran Yang baik, dan berbahaslah Dengan mereka (yang Engkau serukan itu) Dengan cara Yang lebih baik; Sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua Yang lebih mengetahui akan orang Yang sesat dari jalannya, dan Dia lah jua Yang lebih mengetahui akan orang-orang Yang mendapat hidayah petunjuk. (Surah An-Nahl : 125)

4. Berjihad agar bersabar terhadap segala beban berat dalam menyebarkan ilmu, berdakwah dan juga melaksanakan amar makruf nahi mungkar. Pendakwah mesti sabar dengan gangguan manusia dan menanggung setiap cabaran. Ini merupakan sunnatullah yang telah dihadapi oleh para pejuang dan pendakwah serta para Nabi terdahulu dalam menghadapi ujian berdakwah. Menanggung semuanya kerana Allah SWT.

Firman Allah SWT : Alif, Laam, Miim. Patutkah manusia menyangka Bahawa mereka akan dibiarkan Dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? dan Demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang Yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian Yang demikian), nyata apa Yang diketahui Allah tentang orang-orang Yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa Yang diketahuiNya tentang orang-orang Yang berdusta. (Surah Al-Ankabut : 1-3)

3 comments:

Hamba Ilahi said...

salam..

wahai mujahid, di depan kamu duri, di belakang kamu api.

namun, di sisi Tuhanmu syurga menanti..

Mohd Faizzudin bin Ghazali said...

syukran ya akhi...

rasa macam kenal ni...AJKT Kedah kan, Naimul Firdaus..

smg kita jadi pejuang agamaNya yang ikhlas... :)

Hamba Ilahi said...

ya, betul la tu..

jemput la ke blog ana.

Anda mungkin juga meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...