Tuesday, December 07, 2010

Hijrah Dalam Membentuk Kesatuan Ummah


Pada tanggal 1 Muharam telah termaktub dalam lebaran sejarah Islam , peristiwa Hijrah telah mendatangkan impak yang besar bagi umat Islam sehingga kini ,biarpun sudah berlalu hampir 1400 tahun namun kesannya masih segar dibenak ingatan.

Sejarah ini telah membuktikan bahawa kekuatan Islam tidak boleh dipandang enteng sepertimana yang telah berlaku ketika baginda Nabi Muhammad S.A.W dan sahabatNYA melakar kejayaan besar ini.

Kesatuan yang terbina antara Muhajiran dan Ansar memberikan kekuatan yang menyeluruh sekaligus membuka mata seluruh dunia bahawa umat Islam adalah umat yang satu.Tidak kira darimana asal-usulnya, dimana dia berada asalkan dia mengucapkan syahadah dan kehidupan berlandaskan Al-Quran dan Sunnah maka ketika itu dia juga saudara.

Kerjasama yang diberikan antara Muhajirin dan Ansar sayugianya perlu dicontohi oleh umat Islam hari ini. Sesungguhnya Islam tidak memerlukan kita tetapi sebaliknya kita yang berhajat kepada Islam dalam memimpin kehidupan kita seharian.

Pengorbanan yang telah mereka berikan untuk merealisasikan sebuah perubahan adalah begitu besar dan agung.Mana mungkin mudah untuk meninggalkan kampong halaman yang telah membesarkan kita dan menjadi tempat mainan sedari kecil lagi.

Namun begitu,demi menegakkan syiar Islam dan untuk memastikan survival Islam terus berkembang ke seantero dunia maka segalanya sanggup dikorbankan.Kesannya penghijrahan yang mereka lakukan terus menjadi teladan sehingga kini.

Intipati daripada penghijrahan ini ,Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir juga bergerak seiring dalam memacu objektif dan perlaksaannya mengikut kesesuaian zaman dan realiti. Pelbagai bentuk penekanan dan pembawakan PMRAM mempunyai satu matlamat untuk melahirkan generasi yang mampu memperjuangkan Islam dalam apa bidang sekalipun.

PMRAM merupakan satu wadah dalam membina generasi yang mampu bekerja untuk Islam tanpa mengharapkan imbuhan dan seumpamanya .Sifat tadhiah dan tolak ansur menjadikan PMRAM sehingga kini terus didokongi oleh ahlinya.

Bekerja dengan kefahaman dan bukan hanya sekadar semangat menjadikan PMRAM juga platform dalam menjana fikrah dan membentuk syakhsiah yang diteladani.

Kesatuan yang telah PMRAM bina yang kini menjangkau 80 tahun bukanlah satu tempoh yang sementara sekaligus membuktikan PMRAM semakin dewasa dan matang untuk meneruskan survival di bumi anbiya’ ini. Kerjasama ahli PMRAM daripada setiap BKAN & DPM dalam menjayakan setiap agenda PMRAM membuktikan pengajaran peristiwa hijrah sudah lama dipraktikkan oleh PMRAM .

Sepertimana kaum Muhajirin dan Ansar boleh bersatu begitu juga kerjasama antara BKAN & DPM dalam memastikan perencanaan PMRAM dapat dilaksanakan selaku sebuah kesatuan yang menjaga kebajikan Anak Melayu di bumi anbiya’ ini.

Kepelbagaian ruang dan peluang telah disediakan PMRAM dalam menjana generasi Islam yang integriti seperti Manhal,PESAT,Madrasah Imam Syafie’,Madrasah Saidatina Aisyah ,Kem Latihan Penulis,Unit Biah Solehah,Mini Pavilion dan banyak lagi .

Segala tenaga dan kemahiran telah PMRAM gunakan semaksima mungkin dalam meningkatkan pengkaderan generasi Islam yang mampu terjun dalam lautan masyarakat kelak.

Tidak timbul persoalan mengapa PMRAM harus dipertahankan sehingga kini kerana sejarah penghijrahan Nabi Muhammad SAW dan sahabatNYA juga menjadi satu panduan untuk PMRAM terus memacu perubahan dalam mempertingkatkan kebajikan dan kualiti prestasi mahasiswa Al-Azhar.

Semoga seluruh mahasiswa dapat memanfaatkan PMRAM dalam mendalami dan menghayati sebuah perubahan yang menuntut segala pengorbanan samada tenaga dan fikiran hanya semata-mata untuk Islam di masa akan datang.

Disediakan oleh,
Urus Setia Penerangan Umum (UPU)
Badan Penerangan dan Penerbitan PMRAM

Unit Penerangan dan Penerbitan HEWI PMRAM
Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) 2010

Sumber : Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

No comments:

Anda mungkin juga meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...