Sunday, January 02, 2011

PMRAM 10' : Our Top Stories Of 2010


Tahun 2010 telah melabuhkan tirainya, pelbagai isu dan peristiwa telah melanda PMRAM sepanjang tahun 2010. Samada suka atau duka, susah mahupun senang. Namun, segalanya telah mematangkan PMRAM sebagai sebuah persatuan Melayu yang tertua di dunia dengan usianya 80 tahun.

Pelbagai perit getir yang telah dilalui oleh PMRAM, semuanya untuk mengajar tentang erti kehidupan sebelum melangkah kaki ke medan yang lebih sebenar iaitu di tanah air tercinta, Malaysia.

Hakikatnya, dari alam kampus terjun ke medan masyarakat memerlukan ilmu, kemahiran, pengurusan, thaqafah, dan segala jenis senjata keperluan diri untuk menghadapi suasana masyarakat yang lebih mencabar. Masakan tidak, gejala sosial semakin meningkat, kes pembunuhan, rogol, kecurian, zina, buang anak, minum arak, budaya hedonisme, dan segala jenis budaya kuning yang terus membunuh sahsiah ummah. Ini adalah satu cabaran bagi generasi muda khususnya golongan mahasiswa Islam di bumi Mesir dan Timur Tengah yang akan pulang ke medan masyarakat.

Namun, PMRAM adalah wadah sebenar mahasiswa untuk bergerak, belajar dan bekerja tentang erti pengorbanan untuk mendapatkan sesuatu yang cukup berharga dan bermakna iaitu pengalaman yang sukar untuk didapati. Sebagai gerakan mahasiswa Islam yang terulung, PMRAM banyak mendidik ahlinya menjadi lebih matang dan berdaya saing serta bijak menangani masalah dan ujian.

Memperlihatkan pada tahun 2010, isu yang melanda PMRAM sudah cukup mematangkan PMRAM sebagai sebuah gerakan mahasiswa Islam yang unggul. Di dalam majlis "Penerangan Isu-Isu Semasa dan Selamatkan Kutub Sittah" yang lalu, telah dinobatkan pada tahun 2010 adalah Tahun Kebangkitan Mahasiswa.

Meskipun PMRAM sering ditohmah dan difitnah sehingga mencalarkan imej PMRAM, PMRAM akan terus bergerak sebagai sebuah gerakan mahasiswa Islam selari yang dikehendaki oleh Al-Quran dan As-Sunnah.

Jika ada ahli-ahli PMRAM dizalimi, PMRAM akan bangkit mempertahankan kerana Islam benci kepada kezaliman dan permusuhan. Tanggungjawab ini bukan sahaja terpundak kepada kepimpinan, bahkan seluruh pihak perlu memastikan integriti mahasiswa terjamin serta ahli-ahli PMRAM bertindak bukan mengikut emosi tetapi kebijaksanaan serta arahan pimpinan.

Ayuh, jadikan lembaran baru ini sebagai ruang dan peluang untuk berubah menjadi yang lebih terbaik.


Bahan Download PMRAM 10' : OUR STORIES OF 2010

"Kemantapan Fikrah Membina Syakhsiah"

Mohd Faizzudin Ghazali
Ketua Badan Penerangan & Penerbitan PMRAM 2010

No comments:

Anda mungkin juga meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...