Wednesday, January 05, 2011

Wawancara Bersama Dr. Yusuf Al-Qaradawi (Siri 2)

Wawancara Bersama Dr. Yusuf Al-Qaradawi Sekitar Isu Gerakan Sedunia Dan Usaha Taqrib Aliran Tasawwuf Dan Salafi (Siri 2)

Wartawan: Ayuh kita lanjutkan perbincangan ini berkenaan hubungan pada saat ini antara Ikhwanul Muslimin dan Salafi. Mulai muncul baru-baru ini persaingan antara golongan Salafi dengan Ikhwan dalam arena politik dan jihad bahkan ia berlanjutan sehingga dalam saf gerakan Ikhwan itu sendiri. Apa komen anda?

Al-Qaradawi: Benar. Gelombang Ikhwan dikira sebagai gelombang luas dan lebar. Syeikh Hassan al-Banna, pengasas Ikhwan mengambarkan gerakan Ikhwan itu merangkumi semua objektif yang diperjuangkan oleh semua jemaah lain. Beliau berkata bahawa gerakan Ikhwan menyeru agar kembali kepada Al-Quran dan Sunnah, dan juga Hakikat Sufiyyah dengan seruannya kepada pembersihan jiwa dan kembali kepada Allah, Manhaj Sunni yang berdasarkan menghormati para sahabat Nabi dan mengamalkan doktrin Ahl al-Sunnah, selain menjadi sebuah badan politik, badan masyarakat, kelab sukan, ikatan pemuda serta segala dasar yang merangkumi semua makna reformasi. Keistimewaan Ikhwan adalah kesyumulannya dan keseimbangannya agar tidak melampau sehingga mengorbankan orang lain, misalnya, kadang-kadang Ikhwan didominasi aliran Salafi yang memperketatkan beberapa isu antaranya pentakwilan sifat-sifat Allah, perbincangan golongan Salafi dengan Ash'ari, Maturidi dan lain-lain. Lalu aliran Salafi menerobos masuk ke dalam medan tersebut dan isu ini serta selainnya menjadi perdebatan besar dan kontroversi hangat. Perkara ini terdapat terutamanya di negara-negara Teluk yang terkesan dengan gelombang ikhwan dan aliran salafi.

Wartawan: Tetapi hubungan aliran Salaf dan Ikhwan tidaklah baik bahkan hubungan dengan salafi tradisional menjadi lebih tegang selepas penyertaan Hamas dalam medan politik?

Al-Qaradawi: Salafi tradisional terbahagi kepada banyak aliran, ia bukan lagi satu aliran, ada yang dekat dengan Ikhwan, sehingga ada orang yang mengatakan kepada Salafi: Kamu mula berbicara seperti al-Qaradawi. Ada juga Salafi mendekati pendekatan wasotiyyah yang didasarkan dengan kombinasi antara Al-Mutaqabilaat dan kombinasi akal dan Al-Naql, antara ruh dan jasad, kadang-kadang menggunakan kaedah takwil dalam menafsir dan kadang-kadang menegahnya, menghimpunkan antara fikiran dan gerakan, agama dan politik, kerana kita tidak boleh melupakan perkembangan aliran Salafi, dulu mereka tidak bercakap dalam urusan politik, tapi mereka sekarang telah terlibat dalam pertembungan politik, mencalonkan diri, selepas mereka mencela pergerakan ikhwan kerana terlibat dalam politik dalam tempoh yang lama, mereka juga berkembang dalam beberapa isu fikah seperti hukum fotografi yang dianggap sebagai dosa besar, dan sekarang hukumnya menjadi harus.

Wartawan: Adakah perubahan itu kerana melihat dunia luar, atau realiti (waqi’) itulah yang mendesak mereka untuk melakukan perubahan?

Al-Qaradawi: Tidak ada keraguan bahawa realiti yang mendesak mereka melakukan perubahan, termasuk hubungan meeka dengan dunia antarabangsa dan keluar ke negara-negara di serata dunia, setelah mana sejumlah besar daripada mereka tidak pernah di luar negeri, yang menyebabkan tidak erubahnya pemikiran mereka. Tetapi ketika dia keluar dan berhubung dengan bangsa-bangsa lain pasti mereka akan menilai semula dirinya. Sepertimana ada juga yang memperluaskan pembacaan dan mengkaji buku-buku yang tidak disangka dapat dikaji pada satu waktu dan ketika. Ini kerana manusia itu bukan batu, dan kerana terdapat sebilangan perkara yang member pengaruh yang pasti melemparkan bayangannya pada seseorang.

Wartawan: Adakah Ikhwan menyerahkan urusan Jihad dengan mewakilkan gerakan Hamas pada waktu sekarang?

Al-Qaradawi: Kumpulan yang berdasarkan jihad seperti Jemaah-Jemaah Jihad atau Jemaah Jihad Salafi, mereka ini ditubuhkan sebagai bantahan terhadap Ikhwan. Jemaah jihad pertama yang ditubuh telah merosakkan Ikhwan, menuduh gerakan Ikhwan mengkhianati prinsip, dan juga telah melakukan beberapa tindakan kekerasan terhadap Yahudi dan Inggeris dan beberapa warga negara, seperti isu Khazindar, dan kami telah memberitahu mereka Wahai Saudara, Kami telah cuba hal-hal ini dan tidak ada hasilnya. Kami juga kami tidak dapat apa-apa melainkan hanya ditangkap, diseksa, dan menjadi mangsa kesengsaraan. Wajib bagi seseorang itu untuk dapat merealisasikan perencanaannya berdasarkan apa yang ada padanya, dan bagi semua gerakan Islam, mereka ada hak untuk mencuba sendiri, bermula dari kosong hingga berakhir di pada kesudahan yang dilalui oleh jemaah yang mendahuluinya. Individu dari jemaah Jihad yang telah mencela Ikhwan dengan beberapa isu, telah kembali dan menilai semula kesilapan mereka serta menerbitkan buku melebihi 12 buah, kebanyakan adalah penilaian semula, termasuklah Jemaah Islamiyyah di Mesir dan banyak orang lain yang didasarkan pada kekerasan atau penggunaan kekuatan tentera terhadap pemerintah atau warganegara.

Wartawan: Syeikh Ahmed Yassin mempunyai satu prinsip iaitu gerakan Hamas tidak boleh terlibat dalam politik, dan tetap dalam prinsip ini sehinggalah saat beliau dibunuh, maka adakah selepas penyertaan Hamas dalam pilihanraya dan penglibatan mereka dalam proses politik sehingga masalah yang berlaku saat ini di Palestin, menunjukkan kesahihan prinsip pengasas Hamas itu?

Al-Qaradawi: Isu Politik tunduk pada kebijaksanaan dan perubahan, dan tidak membentuk perinsip tetap yang tidak berubah, tetapi berdasarkan visi keadaan perubahan iklim dan keadaa. Hamas menolak untuk terlibat dalam proses politik dan pilihan raya kerana situasi dan keadaan tertentu dan ketika ia mendapati bahawa ada orang yang akan mengambil alih negara yang menyekat mereka dan menjadi mereka tawanan, mereka memutuskan untuk memasuki pilihanraya dan dimenangi mereka , meskipun tidak disangka oleh pihak yang membantah, sehingga pilihan raya berjalan tanpa penipuan, tidak seperti kebanyakkan pilihanraya di negara-negara Arab dan Islam.

Sumber Asal : www.qaradawi.net

Sumber : Blog Ustaz Khairul Anuar Ismail

2 comments:

Syihabudin Ahmad said...

boleh dapatkan sumber x?

Mohd Faizzudin bin Ghazali said...

http://www.qaradawi.net/site/topics/article.asp?cu_no=2&item_no=7784&version=1&template_id=211&parent_id=16

artikel ni sumber dari blog mantan Presiden PMRAM 2008, Ustaz Khairul Anuar Ismail

ibnubarqi.blogspot.com

Anda mungkin juga meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...