Thursday, March 24, 2011

Informasi Terkini Sekitar Suasana Di Mesir


KAHERAH, 23 Mac - Pemangku Presiden, Saudara Muhamad Zuhaili Saiman menasihati kepada semua pihak terutama mahasiswa/wi Malaysia yang belajar di Mesir agar mengikuti perkembangan Mesir dari semasa ke semasa. Ia bagi membolehkan mahasiswa/wi tidak 'buta suasana' dan tertipu dengan fakta-fakta salah yang cuba diselewengkan oleh beberapa pihak yang tidak bertanggungjawab.

Perintah Berkurung

Selepas pengunduran mantan Presiden Mesir, Hosni Mubarak pada 11 Februari yang lalu, perintah berkurung masih lagi dikuatkuasakan oleh pihak tentera. Perintah berkurung adalah bermula pada jam 12 tengah malam sehingga 6 pagi.

Namun begitu, pihak PMRAM telah pun diminta oleh pihak keselamatan Mesir agar memastikan supaya semua mahasiswa/wi Malaysia tidak berada di luar rumah selewat-lewatnya pada jam 10 malam bagi tujuan keselamatan.

Demonstrasi Masih Berlaku

Untuk makluman semua pihak, keadaan di Mesir semakin tenang dan berjalan seperti biasa. Kekecohan serta huru hara yang cuba digembar-gemburkan adalah tidak tepat berdasarkan situasai sekarang.

Justeru, semua pihak harus berwaspada kerana demontrasi aman masih berlangsung di beberapa lokasi seperti Medan Tahrir dan di Mansyiah Iskandariah.

Pada hari Ahad yang lalu, satu demonstrasi aman di jalanan telah pun berlaku di Mansyiah, Iskandariah. Akan tetapi tiada sebarang kecederaan yang dilaporkan.

Pihak PMRAM mengingatkan semua mahasiswa/wi Malaysia agar tidak mengikuti sebarang demonstrasi yang diadakan serta menjauhi lokasi-lokasi yang terdapatnya demonstrasi.

Penukaran Reaktor Universiti Al-Azhar Yang Baru

Untuk pengetahuan mahasiswa/wi Malaysia yang menuntut di Universiti Al-azhar, Reaktor Universiti Al-Azhar yang baru dilantik ialah Prof. Dr. Usamah Al-'Abd bagi menggantikan Reaktor Universiti Al-Azhar yang lama Dr. Abdullah Al-Husaini.

Penukaran tersebut berlaku selepas setahun dalam sesi pentadbiran yang dipegang oleh Reaktor Universiti Al-Azhar yang lama, Dr Abdullah Al-Husaini. Ia adalah bagi memastikan pentadbiran yang dijalankan berjalan dengan lebih lancar.

Pengajian Tetap Berjalan Seperti Biasa

Pengajian di semua Universiti setakat ini berjalan seperti biasa pada awal Mac yang lalu selepas tamat tempoh cuti pertengahan sesi. Sebelum ini, semua mahasiswa/wi digembar gemburkan dengan 'cuti setahun' bagi pengajian di Universiti Al-Azhar, namun ternyata ia adalah tidak benar. Semua pengajian Al-Azhar samada peringkat rendah, menengah dan Universiti telah pun memulakan pengajian.

Justeru, semua mahasiswa/wi yang telah hadir dinasihatkan untuk terus ke kuliah, dan tidak membuang masa dengan aktiviti-aktiviti yang tidak bermanfaat. Begitu juga kepada mahasiswa/wi yang masih belum tiba, dinasihatkan agar tidak terlalu lambat supaya tidak ketinggalan dalam pengajian akademik.

Provokasi Metode Salafiyyah Ke Dalam Al-Azhar

Sepanjang bulan Mac ini, pihak Universiti Al-Azhar di bawah pemantauan Reaktor Universiti Al-Azhar yang baru, Prof. Dr. Usamah Al-'Abd telah mengadakan kempen menjaga metode Azhari daripada serangan provokasi untuk memasukkan metode salafiyyah ke dalam Universiti Al-Azhar. Ia adalah berikutan pihak yang melancarkan provokasi mahu menukar metode Al-Azhar sekarang yang lebih kepada wasatiah dan taqrib kepada metode salafiyyah.

Justeru, PMRAM menasihatkan semua mahasiswa/wi agar tidak terpengaruh dengan mana-mana provokasi yang telah dijalankan serta terus bersama-sama dengan ulama-ulama Al-Azhar dalam mempertahankan metode Azhari yang sekian lama diperjuangkan.

Bekalan Makanan Dan Barangan Runcit Mencukupi

Setakat ini, bekalanan makanan dan barangan runcit adalah mencukupi dan tidak perlu bimbang. Kedai-kedai di Mesir sudah kembali beroperasi sepenuhnya ekoran suasana di Mesir kembali aman selepas perletakan jawatan Mantan Presiden, Hosni Mubarak pada 11 Februari yang lalu.

Bahkan kenaikan harga juga masih dalam kawalan dan tidak begitu membimbangkan. Ia secara tidak langsung tidak menjejaskan kos kehidupan mahasiswa/wi. Namun begitu, PMRAM tetap menyarankan agar mahasiswa/wi berjimat cermat dalam perbelanjaan kehidupan seharian.

Hari Jumaat Dan Perkumpulan Di Jalanan

Semua mahasiswa/wi Malaysia dinasihatkan agar tidak mengikuti mana-mana perkumpulan masyarakat Mesir terutama yang berbaur politik pada Hari Jumaat. Hal yang demikian walaupun keadaan semakin aman, namun negara Mesir masih dalam keadaan darurat dan politik dalaman negara Mesir yang masih belum begitu stabil.

Pergeseran Antara Masyarakat Islam Dan Kristian

Isu pergeseran antara masyarakat Mesir bagi umat Islam dan Kristian, merupakan satu provokasi yang dijalankan oleh pihak tertentu bagi menututup isu pemerintarahan diktator Mantan Presiden Mesir yang lalu. Hasilnya berlaku pertembungan antara 2 penganut agama di Mesir ini dan kekecohan sementara.

Namun begitu, isu ini telah pun selesai selepas beberapa tindakan yang telah diambil bagi menyatukan kembali 2 penganut agama yang terbesar di Mesir ini dengan slogan "Kita adalah rakyat Mesir yang menolak keganasan dan kezaliman".

Sumber : Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

No comments:

Anda mungkin juga meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...