Friday, May 20, 2011

HAMAS: Ucapan Dasar Obama Gagal, Kami Tidak Akan Iktiraf Israel


GAZA - Gerakan HAMAS (حركة المقاومة الإسلامية) menyifatkan ucapan dasar Obama, Presiden Amerika Syarikat terhadap Timur Tengah gagal. Nyata lagi, masyarakat timur tengah tidak perlu kepada tunjuk ajar Obama berhubung demokrasi, bahkan beliau yang lebih utama diberi tunjuk ajar berikutan sokongan mutlak beliau terhadap jenayah-jenayah yang dilakukan rejim zionis. Kenyataan-kenyataan Obama yang membantah jenayah zionis pula hanyalah semata-mata kecaman.

Menjawab ucapan Obama, jurucakap gerakan HAMAS, Sami Abu Zuhri berkata, "hanya semata-mata slogan-slogan yang berulang, tidak mengandungi apa-apa dan ia tidak ada makna," tambah beliau, hal ini akan mempercepatkan lagi proses persetujuan baik pulih dalaman Palestin dan pembentukan Kerajaan.

Beliau turut mengesahkan bahawa HAMAS membantah kecaman Obama terhadap baik pulih hubungan dalaman Palestin, katanya lagi, "sedemikian itu, kami menganggap kecaman Obama terhadap baik pulih hubungan Palestin seolah-olah mahu campur tangan dalam hal dalaman Palestin."

Abu Zuhri turut menegaskan bahawa HAMAS, 'sekalipun apa jua keadaan, kami tidak akan mengiktiraf penjajahan rejim zionis.'

Sementara itu, Presiden Palestin di Ramallah(Tebing Barat), Mahmoud Abbas memanggil barisan pemimpin Palestin di Ramallah untuk perjumpaan tergempar bagi meneliti ucapan dasar Obama.

Pada waktu yang sama, pegawai perunding selaku anggota Jawatankuasa Pusat gerakan FATAH, Saeb Areqat menyatakan Pemerintah Palestin Ramallah patuh kepada perjanjian damai 'road-map' dan inisiatif perdamaian Arab. Beliau berharap Israel juga bertindak sedemikian.

Ucapan dasar Obama turut menyentuh mengenai revolusi-revolusi Arab dan pembunuhan Osama Ben Laden. Lebih menarik berhubung permasalahan Palestin yang disebut pada akhir ucapan, Obama menekankan untuk memastikan keamanan 'Israel' terjaga serta mengisyaratkan kebimbangan Amerika Syarikat terhadap persepakatan baik pulih hubungan dalaman Palestin, antara gerakan HAMAS dan FATAH.

Sumber 19/05/2011, web berita safa.ps

Sumber : Mini Pavilion PMRAM

No comments:

Anda mungkin juga meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...