Friday, May 20, 2011

Hisbah 2011 : Gempur Dakwah Di Setiap Peringkat

Lajnah Dakwah dan Pembangunan Insan PMRAM 2011 dibawah Unit Hisbah PMRAM terus memperkasakan aktiviti "Amar Makruf Nahi Mungkar" pada tahun ini.

Meskipun ia tidak menjadi sebagai usul dalam Muktamar Sanawi PMRAM kali ke-78 baru-baru ini, akan tetapi aktiviti gerak kerjanya tetap bergerak seperti biasa demi menjaga kelangsungan serta kesinambungan dalam menjayakan usul yang lepas.

Dalam Muktamar Sanawi kali ke-77 pada tahun 2010, usul Muktamar yang dibawa oleh mantan Presiden PMRAM 2010, Saudara Shahrizan Mohd Hazime berbunyi :- Menggempur gerak kerja Hisbah dalam membanteras gejala sosial dalam kalangan mahasiswa/wi di Mesir melalui tindakan berikut : 1. Menggesa pihak berwajib terutamanya JPMK dan KBMK untuk bertindak dengan lebih serius. 2. Menggempur skuad penguatkuasa Hisbah di setiap peringkat PMRAM Pusat dan cawangan.

Usul ini telah dipersetujui sebulat suara oleh seluruh ahli-ahli PMRAM yang menghadiri Muktamar Sanawi kali ke-77 di Nadi Riadhi ketika itu. Maka, gerak kerja yang dijalankan ini memerlukan komitmen dari semua ahli-ahli PMRAM dan mahasiswa di Mesir sendiri untuk sama-sama menyumbangkan masa dan tenaga.

Paling utama, ketika inilah para daie dapat mempraktikkan segala teori yang diperoleh untuk menjadi daie yang berhikmah.

Suasana dan biah solehah di kalangan mahasiswa di Mesir cukup penting, ianya sebagai kayu ukur seseorang itu ingin mengamalkan Islam dalam segenap kehidupan.

Revolusikan diri dengan menyahut seruan Amar Makruf Nahi Mungkar, lunaskan tanggungjawab sebagai khalifah Allah SWT di muka bumi ini.

"Kemantapan Fikrah Membina Syakhsiah"

Mohd Faizzudin Ghazali
Naib Presiden I,

(Ketua Lajnah Dakwah dan Pembangunan Insan PMRAM)

Sumber : Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

No comments:

Anda mungkin juga meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...