Wednesday, March 04, 2009

Usrah Muntijah : Kearah Melahirkan Golongan Yang Bekerja

Wajah-wajah pelapis dan pimpinan akan datang (semoga ukhwah ini berkekalan)

Usrah adalah sunnah teragung yang mesti dihidupkan, ramai di kalangan kita tidak menyedari tentang hakikat ini. Usrah juga adalah sumber kekuatan dan keizzahan kepada sesebuah organisasi atau jemaah yang bergerak untuk mendapat mardhatillah. Tanpanya, roh organisasi tersebut akan layu serta tidak bermaya.

Namun, berapa ramaikah dikalangan kita yang menyukai usrah. Sedikit sangat! Bila dengar sahaja usrah berbagai-bagai alasan yang diberi. Namun, dalam hal ini kita tidak boleh menyalahkan ahli usrah sahaja. Mungkin ianya berpunca daripada naqib. Ini yang perlu dimuhasabahkan bersama-sama!

Bagi saya, usrah yang muntijah adalah naqib dan ahli usrah berjaya membina jambatan ukhwah yang cukup hebat dikalangan mereka. Lalu, daripada usrah itulah dapat melahirkan figure-figure mahupun golongan pelapis yang mempunyai daya pengorbanan dan sumbangan yang tinggi untuk Islam. Bagaimana untuk menghasilkan usrah yang benar-benar muntijah, ini perlu dilihat dari pelbagai sudut dan faktor.

Antara faktor yang mesti ditekankan adalah dari sudut naqib, naqib adalah peranan besar dalam meghidupkan usrah. Jangan menganggap ianya perkara remeh. Bukan senang ingin mencari naqib yang mempunyai jiwa murabbi. Antara ciri-ciri naqib yang cemerlang adalah:-

  • Mempunyai thaqafah serta pengetahuan luas dalam ilmu agama
  • Jiwa sufi haraki
  • Mempunyai hubungan ukhwah yang sangat erat dengan ahli usrah
  • Mengenali ahli usrah dengan mendalam
  • Hatinya sentiasa bergantung dan terpaut kepada Allah dalam apa jua hal dan keadaan
  • Mempunyai jiwa yang kental, istiqamah dan sabar

Kesatuan fikrah dan amal adalah pemangkin kejayaan Islam

Apa yang saya nyatakan disini adalah terlalu sedikit, bahkan banyak lagi antara ciri-ciri naqib yang cemerlang yang tak sempat saya kongsikan disini.

Ramai orang menganggap usrah adalah tempat untuk mencari ilmu, hakikatnya usrah adalah medan untuk membentuk syaksiyah diri dan penanaman fikrah Islam. Jika hendak mencari ilmu, ianya bukan di dalam usrah. Tetapi, carilah ilmu di masjid-masjid ataupun majlis-majlis ilmu yang mempunyai guru yang mengajar.

Usrah adalah tempat kita berkongsi ilmu pengetahuan yang kita pelajari serta untuk membangkitkan semangat cintakan Islam. Usrah adalah medan pengislahan diri serta medan muhasabah tentang sejauh mana sumbangan dan pengorbanan kita untuk Islam.

Ramai orang apabila disebut sahaja perkataan usrah, terus mind set di pemikirannya sesuatu yang amat membosankan dan tidak menyeronokkan. Pelaksanaan usrah mesti diperkasakan di setiap peringkat, tidak kira dimana jua posisi kita berada. Usrah adalah agenda tarbiyah! Lemahnya tarbiyah kita kerana lemahnya iman kita. Lemahnya iman kita kerana lemahnya ilmu kita.

Jom pertingkatkan soft skill, cara pembawakan usrah, thaqafah dan ilmu kita dalam kita membentuk usrah yang benar-benar muntijah… Semoga Allah memberkati usaha kita, gandakanlah usaha dan letakkan pergantungan kepada Allah setiap kali kita melakukan usrah, yang layak memegang hati manusia bukanlah naqib…tetapi yang memegang hati-hati adalah Allah, jangan sesekali kita merasa hebat pada diri apabila kita mampu menarik ahli usrah.. kehebatan itu bukanlah dari kita, tetapi ianya datang daripada Allah.

Semoga kita dipilih oleh Allah SWT untuk tergolong di kalangan mereka yang sentiasa berjuang di jalan Allah…lagi ikhlas… dan meletakkan matlamat kehidupan kita semata-mata kerana Allah.

Mohd Faizzudin bin Ghazali
Rabu (4 Mac 2009) : 1.59 pagi
Bait Dar As-Salam, Zagazig.

No comments:

Anda mungkin juga meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...