Friday, August 27, 2010

Tuhan Gantikan Dengan Pelangi Cantik

Bersama seorang tokoh hebat, merupakan seorang Badan Pengurus PMRAM antara tahun 1965-1974. Juga merupakan seorang YDP Persatuan Ulama Malaysia (1999-2003). Kini merupakan Ketua Lajnah IT PAS. Juga merupakan Presiden Sekretariat Himpunan Ulama' Rantau Asia (SHURA)


Sekian lama tidak menulis di catatan blog. Alhamdulillah, kini dapat juga menulis sesuatu walaupun hanya sekadar catatan biasa sahaja.

Jika 7 bulan sebelum ini, kalau hendak menaip, buat kerja dan sebagainya saya hanya memakai laptop kawan-kawan dan komputer di Pejabat PMRAM. Dan ada juga sebelum ini, ada hamba Allah yang baik hati memberi pinjam laptop peribadi untuk digunakan oleh saya selama 2-3 bulan. Saya hendak ucapkan terima kasih pada semua.

Jazakumullah khaitran kathira.

Namun, Alhamdulillah kelmarin dapat juga beli laptop baru. Malah laptop baru ini lebih tinggi sedikit harganya dan lebih canggih dari sebelum ini. Semua ini pemberian dariNya. Syukur Alhamdulillah atas kurniaanNya. Semoga selepas ini lebih mudah untuk bergerak dengan adanya laptop baru.

Beberapa pengajaran daripada kisah kehilangan laptop:-

1) Hendak mengajar kepada kita tentang erti syukur dan menghargai sesuatu pemberian orang lain. (laptop lama adalah hadiah daripada ibunda tersayang)

2) Kita akan kenal siapa kawan semasa kita senang dan susah. Terima kasih kepada sahabat-sahabat yang banyak membantu dan menghulurkan sumbangan. Memang cukup terharu.

3) Ada yang sanggup berkorban untuk orang lain hanya kerana untuk sesuatu yang terbaik.

4) Hiduplah untuk memberi sebanyak-banyaknya.

5) Jangan terlalu mudah percaya kepada orang lain khusus kepada orang Arab yang bertalam 2 muka.

6) Redha dan tawakkal kepada Allah.

7) Bersabar atas ujian yang menimpa.

8) Percayalah setiap kehilangan sesuatu yang kita sayang, Allah akan gantikan dengan yang terbaik atau lebih baik daripadanya. (Tetapi, orang yang kita sayang tiada siapa yang boleh menggantinya)

9) Menyuruh kita buat kerja walau sesukar mana pun ujian yang kita peroleh.

Moga-moga dengan ada laptop baru, bertambah semangat untuk buat kerja yang kian berlambak ini.

Tetapi, laptop baru ni tak dapat nak lawan laptop Ustaz Abd Ghani Shamsuddin (Core i7). Rasa tercabar nak beli HP Core i7, hanya mampu beli HP Core i3 sahaja.

Kagum dan hebat melihat Ustaz Abdul Ghani Shamsuddin, meskipun beliau seorang ulama’ hebat beliau banyak tahu tentang bidang ICT. Celik komputer.

Sama-sama kita membudayakan ICT dalam kehidupan. Khusus untuk para ulama’ dan bakal ulama’. Mari kita kuasai media. Jika kita lambat, kita akan ketinggalan.

No comments:

Anda mungkin juga meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...