Monday, August 30, 2010

Minda Ulama' Jiwa Daie


KAHERAH, 29 Ogos - Unit Sambutan Mahasiswa Baru, Keluarga Pelajar-pelajar Kelantan Mesir (KPKM) sesi 2009/2010 telah mengadakan satu program penutupan bagi mahasiswa dan mahasiswi baru setelah lima hari program ini berlangsung yang bermula dari awal kedatangan mahasiswa dan mahasiswi ini lagi.

Dalam program ini, satu Forum Mahasiswa yang bertajuk "Minda Ulama' Jiwa Da'ie" telah dikendalikan oleh Saudara Jamal Najmuddin bin Sulaiman dan disampaikan oleh tiga orang ahli panel jemputan.

Ahli panel yang pertama Saudara Norhalif bin Mohd Nor, merupakan bekas Yang Dipertua KPKM sesi 2008/2009 dan dua orang ahli panel lagi telah menampilkan Ketua Badan dan Unit Penerangan dan Penerbitan PMRAM 2010 iaitu Saudara Mohd Faizzudin bin Ghazali dan Saudari Noor Akmaizan binti Yusof.

Antara kupasan yang diutarakan oleh ketiga-tiga panel iaitu apabila dikatakan dengan ulama' maka Azharila yang berperanan memainkan watak ulama' tersebut. Peranan Azhari sebagai penuntut ilmu agama perlu mempergunakan ilmunya dalam menyampaikan dakwah Islam kepada masyarakat.

Namun dilema dan permasalan diri yang melanda azhari dan azhariah pada masa kini antaranya ialah tidak fasih dalam penggunaan bahasa arab, banyak tidur dan tiada perseimbangan dengan ilmu fundamental dan kontemporari.

Manakala, bagi azhariah sendiri pula sukar untuk keluar mencari ilmu kerana mereka lebih menerima daripada mencari dan tumpuannya lebih kepada pengajian di kuliah semata-mata.

Untuk mengatasi masalah ini, satu soft skill telah diberikan bagi menaikkan kembali peranan azhari dan azhariah dalam mempersiapkan diri sebagai seorang da'ie yang mana memerlukan kepada pembinaan jati diri dengan mengikuti usrah, persiapan fikrah dan persiapan gerakan iaitu sebagai mahasiswa penggerak utama dalam persatuan khususnya PMRAM sendiri.

Sepanjang forum berlangsung, mahasiswa baru yang terdiri seramai 107 orang dan mahasiswi baru seramai 39 orang ini telah memberikan respon yang baik dan mereka memahami akan kepentingan ulama’ keluaran azhar semestinya menjadi da’ie kepada masyarakat.

Forum yang bermula pada jam 10 pagi ini telah berakhir pada jam 12.30 tengahari.

Sumber : Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

No comments:

Anda mungkin juga meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...