Tuesday, August 31, 2010

PMRAM Wadah Perjuangan Utama Mahasiswa Islam Mesir

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) menyeru kepada seluruh mahasiswa dan mahasiswi khususnya buat aktivis dan ahli PMRAM yang berada di Mesir agar dapat menghayati dan memahami sepenuhnya Ucapan Dasar Presiden PMRAM 2010 dengan tema “Kemantapan Fikrah Membina Syakhsiah”

Tema ini dipilih demi untuk menjana, membina dan seterusnya memantapkan fikrah ahli kearah membentuk daya pemikiran mahasiswa kelas pertama dengan menggabungjalinkan ilmu fundamental (turathi) dan kontemporari(mu’asarah)

Dalam Ucapan Dasar Presiden PMRAM 2010, Saudara Shahrizan Mohd Hazime di dalam Muktamar Sanawi PMRAM kali ke 77 yang lalu sangat menekankan konsep fikrah tanpa mengabaikan ilmu dan thaqafah dalam menjatidirikan mahasiswa Islam yang sebenar.

Justeru elemen-elemen inilah yang perlu dijadikan senjata utama untuk memastikan tema dan pembawakan tahun ini berjaya serta memastikan kelangsungan dakwah menjadi satu gelombang yang mampu memukau hati masyarakat.

Maka subtema daripada Ucapan Dasar Presiden ini perlu dihayati dan difahami bersama:-

1) Satu Fikrah Satu Amal
2) Muzakarah Berkelompok Pemangkin Kemantapan Fikrah

3) Penghayatan Ilmu Pencernaan Minda
4) Ke Arah Menyediakan Aktivis Islam

5) Mengembalikan Identiti Akhlak Islamiah

6) Tarbiyah Pemangkin Mahasiswa Bertaqwa
7) Gembleng Kekuatan Ekonomi

8) Kebajikan Untuk Semua

9) Kecemerlangan Akademik Sebagai Senjata Utama

10) Pembinaan Generasi Pelapis
11) Kita PMRAM


Menyedari tentang peranan Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) dalam memikul amanah ini, gerak kerja bersama perlu digerakkan dengan usaha yang gigih di setiap peringkat PMRAM Pusat dan Cawangan untuk menjadikan PMRAM sebagai platform utama dan wadah perjuangan mahasiswa di Mesir.

Akhirnya, jadikan Ucapan Dasar Presiden PMRAM ini satu panduan dalam melaksanakan misi dan visi PMRAM. Islam tidak akan tertegak dengan kata-kata, akan tetapi tertegaknya Islam itu dengan bekerja. Selamat menjayakan misi dan visi ini.

Mohd Faizzudin bin Ghazali,
Ketua Badan Penerangan dan Penerbitan PMRAM 2010


Sumber : Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

No comments:

Anda mungkin juga meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...